LOSGELD

het gedicht LOSGELD.

Over hoe beroepsleerlingen
zich zelden A-leerlingen voelen
terwijl ze later de hele maatschappij draaiende houden.

Het
project

Het Losgeldproject wil aan de overheid laten weten dat er dringend meer respect moet komen voor vakmannen en -vrouwen en voor alle beroepen en mensen in het algemeen.
Hoe kan jij ons helpen?

• Je kan onze petitie tekenen die losstaat van politieke partijen.
  • Je vindt deze via de QR-code onderaan deze site.
  • Je kan ons je eigen getuigenis sturen over het gebrek aan respect jegens beroepsleerlingen of technisch geschoolde mensen. Dit kan via info@losgeld.be.
  • Je kan ons jouw eigen versie van het Losgeldgedicht bezorgen. Je vindt de invulversie hier. Je kan ze via deze website indienen of mailen naar info@losgeld.be.

Het
gedicht

Ruth Lasters schreef het gedicht samen met leerlingen van het CDO van de Spectrumschool. Het gedicht is een vertaling van hun gevoelens, hoe er naar hen wordt gekeken, hoe leerlingen uit het BSO nooit het gevoel hebben dat ze de “A” van aandacht ten volle verkrijgen.

Ga naar de website van Ruth Lasters

Rel

Het gedicht ‘Losgeld’ zou op 1 september 2022 door toenmalig stadsdichter Ruth Lasters worden voorgesteld als stadsgedicht. Twee dagen daarvoor weigerde de Antwerpse schepen van cultuur dit gedicht. Eerst werd het geweigerd omdat het niet verbindend genoeg zou zijn, terwijl het juist een pleidooi tegen discriminatie is. Daarna werd het gedicht zogezegd geweigerd door het opiniestuk waaraan het vastzat. Maar het opiniestuk verscheen pas twee dagen na de weigering. Chronologisch klopt deze uitleg dus helemaal niet. De enige echte reden van de weigering is dat het gedicht ‘Losgeld’ een zeer ongemakkelijke waarheid blootlegt die de zogezegde ‘elite’ liever verborgen houdt.

Pers

Losgeld in de pers

actie

Eind januari, in de week van Gedichtendag, overhandigen we alle handtekeningen, getuigenissen en gedichten in losgeldkoffertjes aan de Ministers van Onderwijs, Media en Welzijn. We willen het woord ‘intelligent’ immers vrijkopen zodat het eindelijk ook voor praktisch geschoolde mensen wordt gebruikt. Elke handtekening en elke getuigenis telt. Alvast veel dank voor jouw steun die echt een verschil kan maken!
Teken hier alvast de petitie als jij ook vindt dat er een mentaliteitswijziging nodig is.

2 video’s
met
Losgeld Blues

2 video’s
met
Losgeld Blues

Lees LOSGELD

credits: Baudouin Breiker

Download Losgeld

Vul LOSGELD op papier in

(Of download hier de Word-versie)

Vul LOSGELD
online in

LOSGELD!

Olie-, oliedomme staat

die leerlingen vanaf twaalf jaar

nog altijd letterlijk met ‘A’ labelt of ‘B’. Welkom in het middelbaar!

Aan Vlaanderen een vraag: wanneer ligt de maatschappij volledig plat?

Is dat wanneer

?

Of als

?

Ah, inderdaad! Het land ligt op zijn gat als

.

En wie is nu het slimst, iemand die weet

waar de Aconcagua ligt (vraag uit De slimste mens ter wereld)

of wie

Iemand die weet

Wij moesten maar eens over A- en B-ministers praten. Dan zouden ze misschien

verstaan hoe het aanvoelt. Alsof wij tweede keus zijn, alsof een stiel leren

slechts een plan B kan zijn

voor als de A-richting iemand niet ligt, niet gaat.

Straks vraagt gij, Vlaanderen, nog losgeld voor het woord ‘intelligent’

dat gij al eeuwenlang gegijzeld houdt, alleen voor quizzers reserveert,

voor dokters,

..

Terwijl wij,

.

Kunt gij dat, Vlaanderen? En weet gij alles, zoals wij,

. ,

over

. ?

Zolang gij, Vlaanderen, niet ook de vakman slim noemt

in kranten, spelprogramma’s en journaals,

zijt gij de A’s in uw naam VlAAnderen niet waard.

_____________________________________________________________

Vul hier uw emailadres is:

Contacteer ons

Mail ons