wil je inschrijven

Verzorgende

Toon je hart en maak het verschil

Wat leer je?

Verzorgende

Je leert hoe je het beste met de zorgvrager (zowel kinderen als ouderen) en hun specifieke noden moet omgaan. Je oefent hoe je heftechnieken en tiltechnieken moet gebruiken om je job op een ergonomische manier uit te kunnen voeren. Je leert werken met een zorgdossier en je doet alle nodige kennis op over ziektebeelden. De opleiding verzorgende in het deeltijds onderwijs is een ideale voorbereiding op een opleiding zorgkundige. Er is een grote vraag naar verzorgenden in rusthuizen, zorginstellingen en in de thuiszorg. Na je opleiding kan je meteen aan de slag want je hebt een pak praktijkervaring. Verder studeren kan ook.
Wij bieden de opleiding verzorgende aan in een duaal traject. Duaal leren betekent dat je je vak leer op school én op de werkvloer. Je wordt voor je werkdagen ook betaald. Als je werkt met een deeltijdse arbeidsovereenkomst dan betaalt de werkgever je tot 850 euro per maand.

Algemene vakken

[algemenevakkenlenw]

Bedrijfsbeheer

[bedrijfsbeheerlenw]

Iets voor jou?

logistiek-zorginstellingen

Je bent een zorgende persoon

werken-met-mensen

Je werkt graag met mensen

werken-kinderen

Je houdt van flexibele werkuren

[hoeoudlenw]

Hoe lang duurt de opleiding?

Een opleiding verzorgende duurt gemiddeld twee tot drie jaar.

De opleiding Verzorgende in het deeltijds onderwijs is een lineaire opleiding wat betekent dat je op elk moment van het jaar kan instappen maar dat je enkel op 30 juni kan afstuderen.

De opleiding verzorgende is een goede voorbereiding op de opleiding Zorgkundige.

Welke voorkennis moet je hebben?

Om een certificaat van Verzorgende te behalen moet je ook de competenties van Logistiek Medewerker behaald hebben. Je kan deze competenties bij ons behalen. Heb je voorkennis in Voeding & Verzorging dan kan je de behaalde competenties meenemen naar de opleiding Verzorgende.

Voldoende kennis van het Nederlands is een vereiste, aangezien communicatie met de zorgvrager en met je teamgenoten zeer belangrijk is.

Wat nadien?

Je hebt flexibele werkuren en werk je meestal in shiften. Dat betekent vroege- en late diensten en ook weekendwerk!

Verzorgende is een sociaal beroep in de verzorging. Je komt terecht in een zorgteam waar je nauw mee moet samenwerken. Je komt in contact met zorgvragers, dokters, familie en met vrijwilligers. Je werkt in een rusthuis of bejaardenhuis. Je werkt soms ook in een zorginstelling.

Je kansen op werk zullen groter zijn als je na de opleiding Verzorgende ook de opleiding Zorgkundige volgt. Je verkrijgt dan het visum van Zorgkundige waardoor je erg gegeerd bent in de zorgsector.

Je vindt werk in rusthuizen, woon- en zorgcentra, de thuiszorg, een ziekenhuis of in de gehandicaptenzorg.

Deze sector is sterk gereglementeerd. Je ontvangt een loon volgens barema. Wil je een exact bedrag kennen raadpleeg dan onze tewerkstellingsbegeleider. De lonen en voorwaarden wijzigen snel en eea hangt ook af van je persoonlijke situatie.

Wil je verder studeren nadat je je certificaat en diploma behaald hebt, dan is de opleiding zorgkundige en nadien eventueel verpleegkundige een goede optie.

Je kan in de opleiding verzorgende door te werken ervaring opdoen in:

• woon-zorgcentra (rusthuizen)
  • ziekenhuizen
  • beschut wonen
  • instellingen voor gehandicapten / mensen met een beperking
  • psychiatrische instellingen / psychiatrie

Meer info

Je leert samenwerken binnen een verzorgende equipe en onder toezicht van de verpleegkundige.
Je volgt een zorgplan en je mag zelfs onder het toezicht van de verpleegkundige bepaalde verpleegkundige taken doen: mondzorg, helpen bij het innemen van medicatie, polsslag meten, lichaamstemperatuur opnemen, urinestalen nemen, … Opdrachten aanvaarden, leren overleggen en rapporteren horen ook bij je opleiding.

Je leert rekening houden met de lichamelijke, psychische, sociaal-relationele en emotionele situatie van de zorgvrager. Gaandeweg krijg je oog voor belangrijke veranderingen die je moet rapporteren. Je leert tijdens je opleiding hoe je assertief kan optreden mét respect voor de cultuur van de zorgvrager, diens gewoonten, diens omgangsvormen, …

Je leert instaan voor de verplaatsing van de zorgvrager en in noodsituaties efficiënt reageren en eerstehulptechnieken toepassen.

[leren-en-werkenindetail]
[watkostdeopleidinglenw]
[waarkrijgjeles_ruggeveld]

Een specifieke vraag over deze opleiding?

Ellen Smedts – Tewerkstellingsbegeleider
ellen.smedts@spectrumschool.be – 03/360 26 35