wil je inschrijven

Begeleider kinderopvang – Kinderbegeleider – Kinderopvang

Bij ons kan je groeien

Wat leer je?

Begeleider kinderopvang – Kinderbegeleider – Kinderopvang – Voor- & naschoolse opvang

Je leert kinderen stimuleren in hun zelfredzaamheid en hun ontwikkeling door het organiseren van activiteiten en het begeleiden van spel. Je leert wat een kind wanneer kan en hoe je een vertrouwensband kan opbouwen met ouders en collega’s. Je leert kinderen structuur bieden en op een gepaste manier op hen reageren.

Je leert hoe je een kind moet verschonen, een bad geeft, nagels knipt, maar ook hoe je levensreddend kan handelen. Je zal baby- en kindermaaltijden bereiden en eetmomenten begeleiden.

Je verwerft competenties over:

• begeleiden van spel en activiteiten
  • het verzorgen van zieke kinderen
  • EHBO toepassen
  • samenwerken in team en in groep
  • contacten met ouders en begeleiders
  • kinderen met specifieke zorgvragen

Algemene vakken

[algemenevakkenlenw]

Bedrijfsbeheer

[bedrijfsbeheerlenw]

Iets voor jou?

BKO_iets-voor-jou-3

Je werkt graag met kinderen

BKO_iets-voor-jou-2

Je kan goed samenwerken

BKO_iets-voor-jou-4

Je draagt graag zorg voor anderen

[hoeoudlenw]

Hoe lang duurt de opleiding?

Een opleiding Begeleider in de Kinderopvang duurt gemiddeld twee jaar.

Het is een lineaire opleiding, wat betekent dat je op elk moment van het jaar kan instappen maar dat je enkel op 30 juni kan afstuderen.

Welke voorkennis moet je hebben?

Je hebt het certificaat Logistiek Medewerker behaald in het deeltijds onderwijs of je hebt minstens een 4e middelbaar Voeding & Verzorging met succes afgewerkt in het voltijds onderwijs.

Wanneer je een vooropleiding gevolgd hebt in het volwassenenonderwijs of een 6e middelbaar Verzorging met succes hebt afgemaakt is een verkorte opleiding eventueel mogelijk. Hiervoor moet je bij de start 18 jaar zijn of in dat schooljaar 18 jaar worden.

Wat nadien?

Je zal dagelijks instaan voor de zorg en begeleiding van kinderen. Je biedt hen structuur en pleegt overleg met de ouders.

Je kan terecht in een kinderdagverblijf, buitenschoolse kinderopvang of kleuterschool. Je kan in loondienst aan de slag. Met een attest bedrijfsbeheer kan je zelf ook een kinderopvang starten met maximum 18 kinderen.

Contacteer ons voor meer informatie

Je kan verder studeren als je het diploma secundair onderwijs behaalt. De opleiding “Pedagogie van het jonge kind” geeft je de kans om verantwoordelijke te worden van een kinderopvang met meer dan 18 kinderen. Je kan eventueel ook leerkracht kleuteronderwijs gaan studeren.

[verderstuderenlenw]

Meer info

[leren-en-werkenindetail]
[watkostdeopleidinglenw]
[waarkrijgjeles_ruggeveld]

Een specifieke vraag over deze opleiding?

Ellen Smedts
Tewerkstellingsbegeleider